Joomla! K2 komponent
Komponent K2 dla Joomla można nazwać fenomenem ostatnich lat. Rozszerzenie umożliwiające tworzenie rozbudowanych stron informacyjnych (magazynów), blogów, katalogów produktów bardzo szybko doczekało się kategorii rozszerzeń w oficjalnym centrum z plikami dla Joomla! CMS.
O przydatności i zapotrzebowaniu na K2 świadczy też to, że deweloperzy oferujący płatne szablony dla Systemu Zarządzania Treścią Joomla! bardzo szybko zaczęli uwzględniać support dla tego komponentu w templatkowych ofertach.
Trochę imponujących faktów o K2:
1. Komponent K2 został pobrany 500 000 razy (a twórcy pragną tę sumę podwoić).
2. Komponent K2 doczekał się 200 rozszerzeń działających z K2.
3. Komponent K2 został przetłumaczony na 30 języków.
4. Komponent K2 brany jest pod uwagę przy tworzeniu płatnych templatek dla Joomla! CMS przez 20 czołowych klubów templatkowych.
Templatki dla Joomla! z supportem dla K2 znajdują się też w ofercie ThemeForest.

K2 od zaplecza (skromny fragmencik).
W czym tkwi sukces komponentu K2?
K2 jest przykładem rozszerzenia, które pojawiło się w odpowiednim czasie i które jest odpowiedzią na zapotrzebowanie.
Do jego głównych zalet należy to, że umożliwia utworzenie stron różnego rodzaju: magazyn, blog, katalog produktów, portfolio itd.
Równie ważne jest to, że doinstalowując do Joomla K2 nie trzeba poszukiwać już rozszerzeń typu: social bookmarking, autor bio, system komentarzy itp., w które K2 jest wyposażone. Nie trzeba też się martwić o wyświetlanie mediów: galerii obrazków, filmików, plików audio, załączników.
Czy trzeba dodawać, że zaletą K2 jest też to, że jest rozszerzeniem darmowym?
Najnowszą wersję komponentu K2 należy pobrać ze strony autorów: http://getk2.org/
Warto zerknąć też w zakładkę „showcase„, gdzie można znaleźć prawdziwe perełki w postaci stron używających K2. Jeden z przykładów ładnie wykonanej strony znajduje się na poniższym zrzucie z ekranu.

Powiązane artykuły:




24 komentarzy
10.25.2011
A Ty co? Joomluchę zainstalowałeś, odpaliłeś???
Obawiam się, że wciągnie cię na dłużej.
Ja jeszcze nie używałem K2, ale jest nowe wydanie, trzeba obadać to rozszerzenie.
10.25.2011
No patrz. Do Joomli potrzebne jest specjalne rozszerzenie, żeby mieć galerię, komentarze, załączniki. A ja głupi wrzuciłem to standardowo do mojego CMS-a
10.25.2011
@Andrzej, ja nie wiem skąd ty na te wszystkie przedsięwzięcia bierzesz czas. Imponuje mi to. Musisz być bardzo dobrze zorganizowanym człowiekiem.
Wpis o K2 powstał, bo czekałem na nową wersję. Mam zamiar popracować z J!+K2. Fajnie, że Twój cms ma takie funkcje. Nie mogę się wypowiadać, bo nie znam twojego cmsa od środka. Joomlę trzeba rozszerzać, to fakt. W pakiecie nie ma systemu komentarzy. WordPress za to nie ma formularza kontaktowego w pakiecie.
K2 załatwia wiele spraw, bo nie trzeba już szukać rozszerzeń z różnych źródeł. K2 ma wszystko co potrzebne.
10.25.2011
@deryl, zainstalowałem J! 1.7 i K2. Kurde, jak ja kocham panel admina Joomli! To jest moc. Będę dłubał. To pewne.
10.25.2011
Czy ja wiem, czy tak bardzo zorganizowanym… Czasami cały dzień nie mogę się zebrać do roboty, tylko czytam blogi i GL. Jak dzisiaj. Kurrr… A projekt leży i czeka. I przez to siedząc na własnym zarabiam niewiele więcej niż na etacie
Ale z drugiej strony nie da się cały czas pracować i pracować. Dlatego ruszam różne projekty (jeszcze wiele z nich leży i czeka i pewnie się nie doczeka).
Swojego CMSa stworzyłem po tym, jak musiałem postawić jeden serwis na WP. Owszem zrobiłem to, ale z takimi mękami, że siadłem i napisałem zaczątek własnego CMSa (wzorowanego właśnie na WP). Od dwóch lat przy okazji każdego wdrożenia coś w nim rozwijam i sobie żyje. Nie jest taki klikalny jak WP, każdy moduł trzeba dopisać w PHP. Ale to nie problem, bo jedyna osobą, która go wdraża jestem ja
A dzięki temu, że wszystko się oprogramowuje z palca, to CMS jest kompaktowy, moduły również i wszystko działa szybko i sprawnie.
W standardzie mam: zarządzanie userami (jak WP), system newsów i stron (jak WP), zarządzanie MENU (w WP trzeba to robić trochę naokoło), komentarze, manager plików, galerię i linkownię. 95% serwisów firmowych, które nie potrzebuje niczego więcej. Do innych dopisuję odpowiednie moduły i ewentualnie czasami dodaję jakąś tabelę w bazie (np. na potrzeby sklepu). Całość hula w zasadzie na 7 tabelach, z czego 3 to różne statystyki i logi.
A formularz kontaktowy? Nie rozumiem jak to „w pakiecie”? Przecież to część szablonu: formularz i jego obsługa. Ja też tego nie mam w pakiecie ale to kwestia skopiowania kilku linijek z szablonu KONTAKT.
Ale wracając do tematu. Wszystko zależy od tego, kto będzie to wdrażał. Programista woli klepnąc kilka linijek kodu i mieć nad nimi pełną kontrolę. Laik woli wyklikać i mieć to z głowy
Ja jako programista bardzo nie lubię WP (innych CMSów nie znam), bo różne proste rzeczy trzeba robić naokoło, bo tego wymaga system. No i niedługo będzie z nim problem. Podobno nowe wersje PHP nie będą obsługiwały globalizacji zmiennych a WP nie dość, że sam w niemal funkcji to robi, to jeszcze wymusza to podczas tworzenia pluginów, bo nie da się przekazać parametrów. W ogóle to miałbym dużo więcej zarzutów do WP, ale kończę, bo zaraz zrobić Ci nowy wpis a miał być tylko komentarz
))))
P.S. Sorki za trochę autoreklamy. Możesz to skasować, jeśli uważasz, że przesadziłem.
10.25.2011
Hah wreszcie K2 dla Joomla 1.7
Tak mnie to korci – zaczynamy stawiac duzy portal, ktory mial w zamysle dzialac na WP ale skoro tak to wyglada to chyba szykuje sie wielki powrot do Joomluchy jak to kolega @deryl wczesniej napisal.
Fajnie…
ktos pamieta jeszcze Mambo?!
10.25.2011
Nie ma sie co rozwodzić który CMS jest dobry a który mniej, wazne który pasuje do projektu, a także w którym webmaster projektu czuje sie najlepiej.
A co do K2- moge powiedziec tylko tyle ze jest fenomenalny. Używam K2 od paru lat. Ostatnio zainstalowałem w nowej wersji i jestem pozytywnie zaskoczony.
Andrzeju, raz dobrze zainstalowane komponenty w Joomli mozesz zintegrować ze sobą i wówczas powstaje bardzo poważne narzędzie o wielorakich funkcjach. Warto doinstalować edytor JCE, galerie JoomGallery wraz z dodatkami umozliwiajacymi dodawanie zdjec z edytor artykulu oraz mase innych dość ważnych dodatków takich jak np załączniki.
10.27.2011
Patrycjusz. Nie wątpię, że K2 jest super (chociaż osobiście go nie znam). Niemniej co to za CMS, do którego trzeba DOINSTALOWYWAĆ podstawowe wydawałoby się dodatki? W większości serwisów edytor WYSIWYG (ja używam TinyMCE), galeria czy dodawanie zdjęć do artykułów to podstawa. Kwestię powiększania miniatur do dużych zdjęć można zrealizować parsując treść przed wyświetleniem.
Nie będę się kłócił, który lepszy, bo Joomli nie znam. Mogę się tylko powiedzieć o WP – często drobiazg jest realizowany bardzo naokoło. Niedawno musiałem dodać moduł FB wysuwany z boku ekranu. Przeguglałem troche i znalazłem dwa rozwiązania:
1. 3 linijki w CSS, zaimportowanie jQuery, 13 linijek JS i kilka DIVów do osadzenia w szablonie.
2. Plugin do WP, który zawierał całą masę zbędnego IMHO kodu, m.inm konfigurowanie.
Do czego zmierzam? Plugin dużo bardziej obciąża serwer, bo przy każdym odświeżeniu strony WP łączy się z bazą, przegląda zainstalowane pluginy i robi wiele innych rzeczy zanim wyświetli docelowy kod. Przy małym obciążeniu nie ma to znaczenia, ale jak jest duże to i serwer dedykowany może mieć ciężko. Nawet mimo cache’owania.
Ja jestem człowiek starej daty i wychowałem się na komputerach 8-bitowych, gdzie mały i efektywny kod to była podstawa (zostało mi to do dziś). Stąd na pierwszym miejscu stawiam właśnie efektywność. Tu dochodzimy do kwestii, kto stawia dany system. Jeśli laik z podstawową wiedzą o programowaniu, to faktycznie lepsze jest instalowanie modułów. Jeśli programista, to zapewne wolałby mieć jak największą kontrolę nad kodem. Owszem, można opanować cały silnik Joomli czy WP, ale po co? Mam pytanie (może głupie, ale naprawdę nie znam Joomli). Czy K2 daje możliwość w prosty sposób grzebnięcia w nim, żeby dopasować do swoich potrzeb czy trzeba trzymać się tego, co jest udostępnione i czasami kombinować „na około”, żeby uzyskać oczekiwany efekt?
10.27.2011
Joomla działa trochę inaczej niż Andrzeju myślisz. Na gołej wersji Joomli masz edytor WYSIWYG i możliwość dodawania zdjęć itp. Ale dostępnych edytorów do Joomla masz co najmniej 10 i możesz wybrać odpowiedni dla siebie lub dla Twoich klientów. Joomla posiada największy zbiór dodatkowych rozszerzeń z darmowych CMS, a to już o czymś świadczy.
Oczywiście, jak jesteś programistą i musisz zrobić dedykowany cms to pewnie z Joomla nie skorzystasz. Kwestia wyboru co gdzie i jak wykorzystać. Trzeba samemu zdecydować, potestować. Czasem nie warto odkrywać Ameryki ponownie.
10.28.2011
Patrycjusz – zgadzam się a tą Ameryką. Zresztą już się przyzwyczaiłem, że na okrągło ludzie mi zarzucają wymyślanie koła na nowo. Ale ja mam na to jedną (i słuszną chyba) odpowiedź. Gdyby wymyślanie koła na nowo było bezsensowne, mielibyśmy tylko jeden słuszny OS (po co pisać inne), jeden CMS (nie wiem który był pierwszy), jeden język programowania, nie mówiąc już o JEDYNIE SŁUSZNEJ PRZEGLĄDARCE, którą ostatnio reklamują w TV
)))
Ja przyznam szczerze, że napisałem swój CMS głównie z lenistwa (paradoks, nie?
)) Nie chciało mi się poznawać istniejących CMSów, ich możliwości, rozszerzeń (których są tysiące). Czasami jak coś robię do WP to mam pełną świadomość, że nie zrobiłem tego optymalnie, że można lepiej. Ale nie wiem jak. Poświęciłem więc jakiś miesiąc na napisanie własnego silnika i tu w 100% wiem co i jak. Jest tylko jeden minus – każde rozszerzenie muszę napisać sobie sam.
10.31.2011
Warto dodatkowo do komponentu K2 doinstalować moduł News Show Pro GK4, posiadający rozbudowany panel edycji wyświetlenia treści, nie tylko z komponentu K2
10.31.2011
@Andrzej, dzięki za długi komentarz. Nie odbieram go jako autoreklamy, bo ja lubię poznawać nowe rzeczy, opinie itd. Pisząc o instalkach, pakietach miałem na myśli to co jest w standardowej instalacji Joomli i WordPressa. W WP trzeba doinstalować jakąś wtyczkę do kontaktu, paginację. Można to oczywiście dopisać, ale ja patrzę na cmsy od strony użytkownika. W pakiecie instalacyjnym J! jest komponent kontaktowy, jest stronicowanie, ale nie ma systemu komentarzy. Kiedyś wyliczałem takie różnice.
Ja pozytywnie odbieram to jak ludzie mają w ofercie swojego cmsa.
A co do organizacji. Wiesz, masz cmsa, rodzinę, bloga, robisz foty, grafikę, masz czas na udział w konkursach… dużo tego:) Pewne jest to, że się nie nudzisz.
A co do reorganizacji. Ja to potrafię zmarnować 1-2 całe dni na pierdoły. Najczęściej jak zabłądzę w sieci, coś mnie wciągnie albo jak się uprę i czegoś szukam w zasobach sieciowych:)
10.31.2011
@Pancho, ja pamiętam Mambo. To był pierwszy cms nad użyciem którego się zastanawiałem. Było to w czasach jak nie mogłem się na nic zdecydować, a uwzględniałem Post Nuke, Php Nuke, Php Fusion… usiłuję sobie przypomnieć nazwę jeszcze jednego, ciężkiego cmsa…
10.31.2011
@Patrycjusz Brzeziński, ja generalnie jestem fanem rozszerzeń od Gavicka. Wiem, że ludzie różne rzeczy opowiadają o ich jakości, supporcie tej firmy. Ja dzięki rozszerzeniom tej firmy spełniłem swoje marzenia o stworzeniu portalowej strony głównej. Pojawienie się darmowych rozszerzeń od Gavicka mi to zapewniło.
Dzięki za obszerne komentarze pod tym postem.
10.31.2011
@Adam – co do reorganizacji. Ja mam dokładnie TAK SAMO! Jestem bardzo drobiazgowy i jak się na coś uprę, to też potrafię pół dnia (lub dłużej) szukać rozwiązania jakiegoś banalnego problemu. I jak już pisałem, czasami cały dzień nie mogę się zebrać, co mnie wkurza pod koniec dnia, kiedy widzę, że nic nie zrobiłem.
Fakt, nie nudzę się. Nie mam na to czasu. Jestem też chyba pracoholem. Nie wyobrażam sobie wakacji i spędzenia np. całego dnia z książką (chociaż bardzo tego chcę), czy łażenia po lesie lub górach. Ale to chyba taki „urok” pracy na swoim – ta ciągła odpowiedzialność i konieczność bycia dyspozycyjnym.
10.31.2011
Greckie K2 jest wspaniałe dla kogoś kto tak jak ja nie potrafi pisać kodu w PHP. Choć podobno nie dorasta do pięt do niemieckiego ZOO.
.
Jeśli chcę w K2 uzyskać nową funkcjonalność zawsze (no prawie) znajdę dodatek który to zrobi. Zrobiłem sobie stronę firmową z rozbudowaną galerią i blogiem właśnie na K2. Problemy zaczęły się gdy pojawił się ruch na stronie. Okazało się że wejścia 150 osób dziennie (żadna ilość) spowodowały takie obciążenie serwera że provider powiedział dość. No i zacząłem rzeźbić nad optymalizacją. Okazało się że włączenie cache’u powoduje różne niespodzianki. Np folder cache’u przy stronie o objętości 400 MB (plik backup’u) potrafi urosnąć do 2,5 GB i zatkać serwer. To właśnie są minusy rozwiązań „dookoła”. Ale za to nie muszę znać PHP
Mam nadzieję że nowy K2 będzie nieco lżejszy. Na razie czekam aż pojawią się dostosowane do niego aplikacje u mojego dostawcy szablonów.
11.3.2011
Czesc, czy mozecie mi powiedziec ktore to te 20 czolowych klubow templatkowych? Potrzebuje dobrego, profesjonalnego szablonu pod serwis informacyjny. Chetnie bym sobie poprzegladal te zasoby
Pozdrawiam,
Albert Czajkowski
11.3.2011
@Albert, JoomlaBamboo, Joomlart, Gavick, RocketTheme, Themexpert. Ja akurat te polecam. Wiem, że coś z supportem dla K2 jest też w ofercie Shape 5, wspominają też o JoomlaXTC. Warto też przyjrzeć się ofercie YooTheme nawet jeśli templatki nie uwzględniają K2. Na Theme Forest jest trochę szablonów uwzględniających K2 bit.ly/K2templatesOnThemeForest
11.3.2011
@Tomasz, Zoo może być konkretne tak jak wszystkie produkty od YooTheme. Ciekawe jest to co piszesz odnośnie obciążenia serwera. Przyznam się, że nie miałem funkcjonującej strony na Joomla+K2. W każdym razie na stronie K2 są przykłady stron, które jak można się spodziewać generują spory ruch. Wspominałem kiedyś o jednej z tych o Wrestlingu. One generują miliony odsłon i dają radę. Także trzeba patrzeć optymistycznie w przyszłość, bo K2 daje radę.
Twój dostawca szablonów robi bardzo dobrą robotę. Bardzo mi się podobają te skórki.
11.3.2011
@Andrzej, a ja u siebie widzę niepokojący pociąg do powrotu przed ekran. Nie potrafię być gdzieś długo, bez celu, na pogaduchach. Coś mnie pogania przed kompa. A z tym marnowaniem czasu, to mnie dotyczy szukanie zasobów, wpadanie w wir czytnika RSS, nerwicowe sprawdzanie poczty, czytanie Twittera. Pocieszam się tym, że dziennie nie spędzam więcej niż 5 minut na FB, G+. Na te pięć minut składa się kilka moich wizyt w trakcie dnia. Wpadam i wylatuję.
11.23.2011
Witam nie uzywalem K2 ale trafilem tu z gugla i ciekawi mnie co to za dostawca templatek ( nie chodzi mi o gotowe templatki tylko autorska grafike ) bo nie bede ukrywal ze chce oprzec sie na joomli oraz jakims autorskim cmsie zrobionym przez dobrego kodera natomiast nie wiem gdzie szukac dobrych grafikow za rozsadne pieniadze.
Z tym obciazeniem serwera to jest duzo racji ale strony firmowe nie generuja ruchu
sa to raczej wizytowki firm jesli ktos ma duzy ruch to ma tez kase z tego ruchu i moze zaplacic za optymalizacje kodu.
pozdrawiam
Pit
12.22.2011
Heh, po dwoch miesiacach od publikacji tego postu, postanowilem go odszukac i podzielic sie wrazeniami. Tak jak pisalem wyżej, jakies 2 miesiace temu zaczelismy budowac portal na J! + K2 – teraz jestesmy juz na finiszu i caly moj optymizm, delikatnie mowiąc, znikł…
Pomijam fakt jak wygląda interfejs samej Jooml’i (nie ta epoka) – ale interfejs K2 wygląda siłą rzeczy tak samo źle – jeśli nie gorzej. To akurat małe piwo – ale to że w K2 wszystkie opcje wywalone są na wierzch i podczas publikacji wpisu użytkowniku musi przegląać (nie przesadzając) kilkadziesiąt punktów do odchaczenia – to już przesada. Wszystko jest nieprzejrzyste i wygląda jakby było przeglądane na IE6.
Next… sama J! 1.7 (goła) ma tak kiepawe możliwości ze nie opierając sie na jakimkolwiek gotowym szablonie z porządnym frameworkiem – nic konkretnego na niej nie zrobimy. Sytuacje ratuje troche „świetne” K2 ale i tak jego możliwości w standardzie ma większość konkurencyjnych CMS’ow – w szczególności WordPress.
Sama instalacja i konfiguracja J! i K2 to kilkadzesiat minut – ale poustawianie wszystkiego i przebrnięcie przez milion opcji, które i tak w wielu przypadkach działają dziwnie, to męka.
Sami siebie uratowaliśmy, bo do budowy portalu wykorzystalismy jako baze szablon od GavickPro ze wsparciem dla K2 – oszczedzilo nam to niemało czasu – a sam projekt i tak sie niemilosiernie rozwlekl.
Warto tez napisac – ze sam „swietny” dodatek K2 to nie wszystko – i np zeby zintegrowac z nim w 100% np galerie zdjec lub kilka innych rzeczy trzeba wykorzystac płatne rozszerzenie od JoomlaWorks – no chyba ze zdecydujemy sie sami sobie cos takiego stworzyc. Porażka. Dodatek do CMS’a do ktorego trzeba dokupić kolejne dodatki – a i tak wszystko siermiężnie działa ze aż głowa boli.
Męczące iest wiele rzeczy – dla przykładu: Joomla nie tworzy miniaturek wgrywanych grafik – za to K2 już tak – niestety zmniejsza je biorąc pod uwage zadaną szerokość. Teraz koncowy użytkownik wgrywa raz zdjecie poziome raz portret – wszystkie foty maja ta sama szerokosc ale nie wysokosc. Ani J! ani K2 nie potrafi zrobic crop’a – a zeby zmusic do tego K2 trzeba było robić w core plikach jakies niesamowte (jak to oni nazywają) hack’i. Oj kiepsko.
Jednym słowem, calość jest kiepska i nawet nie warto nad tym płakać, a mając do wyboru J! lub Wordpres (z jego wsparciem, forami itd) nie ma sie co zastanawiac.
Być może Joomla w kolejnej wersji wykona jakiś skok do przodu – teraz jest słabo. Bardzo… i nie trzyma mnie przy niej już nawet sentyment, bo zaczynałem naukę jeszcze na Mambo :/
Pzdr
12.27.2011
@Pancho, bardzo ci dziękuję za tak rozbudowaną wypowiedź. Na końcu Twojego wpisu pojawił się znaczek niezadowolenia, zawodu i smutku. Rozumiem Cię, bo sam mam wielki sentyment do Joomla i podobnie jak ty zaczynałem od Mambo. Wiele godzin spędziłem na próbach zrozumienia J!
Niestety zgadzam się z Twoją wypowiedzią. Myślę, że problemem Joomli jest starzejąca się społeczność twórców i użytkowników.
Prawdę napisałeś też o tym, że component K2 jest darmowy, ale i tak będzie trzeba zapłacić za moduły i wtyczki. Tak niestety jest. Kiedyś pisałem o tym przy okazji artykułu o potknięciach z wyceną stron www budowanych na darmowych systemach cms.
Myślę, że WordPressa też dopadnie na szerszą skalę kombinatorka z zarabianiem na dodatkach do systemu.
2.15.2012
Piszę z następującym pytaniem
Który komponent do zbierania statystyk dla joomli 1.7?
z gory dziekuje za odpowiedzi